Monday, October 09, 2006

Verkiezingsuitslag - de kater

Ik ben gechoqueerd door de verkiezingsuitslagen van gisteren. De trend is dat het Vlaams Belang in alle steden en gemeenten gegroeid is. Op veel plaatsen kwamen ze voor het eerst op en hopla, een hele resem zetels binnen. En in Aalst, home town en nu aan mijn achterdeur, is het VB de grootste partij...
Ik vind het een heel onrustwekkend signaal. Het VB mag dan zijn standpunten al getemperd hebben tegenover vroeger, maar ik associeer ze nog steeds met een racistische maar eerder nog egocentrisch-gerichte partij. Dat heel veel van de Vlamingen zich blijkbaar in deze standpunten terugvinden, vind ik een vreselijk idee. Waarom worden mensen toch zo “ikke-ikke-ikke”? Want het mag duidelijk zijn dat iemand die kiest voor het Vlaams Belang zijn eigen economische zaakjes wel goed voor elkaar heeft. Ik werk daar hard voor, meneer, dan kan een ander dat toch ook bereiken, door evenveel effort te doen?
Een cliché, maar jaren geleden werden Turken en Marokkanen naar hier gehààld. Niemand anders wilde het zware, vuile en gevaarlijke werk in de mijnen gaan doen. Ondertussen willen allochtonen, die deze keer onuitgenodigde gasten zijn, nog méér dan de Belgen (zij zijn liever lui dan moe) wérken, maar ze krijgen er de gelegenheid niet toe want té donker, té veel hoofddoek, té weinig Belg.
Belgen hangen graag “de rijke toerist” uit op reizen naar Marokko of Turkije of op safari in Kenia. En als het lot je een heel andere situatie heeft toebedeeld en je een paar duizend kilometer zuidwaarts of oostwaarts bent geboren, en in politiek, klimatologisch of economisch extreme omstandigheden moet overleven waardoor je je heil elders zoekt, trek dan vooral je plan zegt de gemiddelde Vlaming.
Het is zo zelfnoegzaam om alleen van jezelf te vinden dat je het beste bent in je soort.
Alleen Vlaanderen is goed, laat Wallonië maar stinken. Heil voor de blanken, de anders gekleurden zien we hier liever niet. Of ze moeten eruit zien zoals wij. Krijg vooral maar 1 of 2 kinderen, want grote gezinnen zoals “in de vreemden”, dat is hier not done.
Straks wordt het mannen versus vrouwen. Of de Aalstenaars tegen de Ledenaars en Denderleeuw tegen Ninove. De jeans-dragers tegenover de mantelpak-dragers. De blauwogigen versus de bruinogigen. Jan-met-de-pet tegenover Jan-met-de-hoed. En laten we dan allemaal maar Esperanto gaan spreken, want de Limburgers begrijpen de West-Vlamingen anders niet en vice versa. En maak ook aub aparte frietkoten voor wie graag mayonaise heeft bij zijn frietjes en zij die liever ketchup hebben.
En laat dat allemaal controleren door een ijzersterke, veelkoppige politiemacht die alomtegenwoordig is. Supertip om een intolerante samenleving te creëren.
Mag ik dan ook eventjes emigreren alsjeblief?

2 comments:

Anonymous said...

Ja, weeral een bewijs van hoe goed we hier wel bezig zijn nietwaar. Btw, kennen jullie iemand die VB stemt? Ik blijkbaar niet want bij een rondvraag onlangs bij familie en vrienden was er geen enkel haar op geen enkel hoofd dat eraan dacht om...... Zitten al die mensen dan op dezelfde golflengte, of zou er misschien mogen "gelogen" worden (om bestwil weliswaar natuurlijk!!)Eén ding is zeker, het zal er niet op verbeteren, neem als voorbeeld maar de Oosteuropese arbeiders die ze nu moeten "invoeren".... want welke rechtgeaarde (hardwerkende)belg wil nu nog in de bouw gaan werken? Wanneer zullen ze daar een punt van gaan maken? Volgende parlementsverkiezingen? Laat ons vooral niet vergeten wie we zelf zijn! Als we respect hebben voor onze medemens laten we ons door niets en niemand overhalen om er anders over te denken. Veel mensen laten zich blijkbaar liever overtuigen met voorgekauwde argumenten dan zelf na te denken. Jammer.

Anonymous said...

Ik zal mij hier misschien wel een en ander mee op mijn nek halen maar allez ...
For the record, neen ik stem niet op het VB (ik heb op Groen gestemd, voila daarmee weet ge dat ook weer), maar ik ken verschillende mensen die dat wel doen. No wonder, ik woon in Aalst ...

Heeft er iemand van jullie het verkiezingsdrukwerk van het Vlaams Belang toevallig gelezen? Er staan daar best wel redelijke dingen in hoor. Hun scherpste kantjes zijn ze kwijt. Het Vlaams Belang is trouwens de enige partij hier waarvan we ook buiten de verkiezingsspurt informatie krijgen en wiens drukwerk niet leek op de "Dag Allemaal". Op mij maken ze een intelligente indruk.
Het VB bestaat heus niet uit een bende vreemdelingenhatende nazi's.
Ze maken alleen een verschil tussen Belgen/Vlamingen/ geïntegreerde vreemdelingen en mensen die het niet de moeite vinden om Nederlands te leren als ze hier al 10 jaar wonen. Er staan bvb mensen met allochtone afkomst op hun lijst. Die zijn geïntegreerd nietwaar?

BTW wat is er mis mee om mensen die naar hier komen wonen te vragen om onze taal te leren? Je emigreert toch ook niet naar pakweg de USA om daar halsstarrig te blijven weigeren om Engels te praten he?

My 2 cents dus: Het is echt wel genuanceerder geworden dan "Alle vreemdelingen buiten!"

Ik vind eigenlijk dat ze die mannen gerust eens uit de oppositie mogen halen en laten meebeslissen. Dan kunnen ze bewijzen dat ze (niet?) meer kunnen dan commentaar geven.