Sunday, May 27, 2007

Nieuwe uitrusting en Roos-info

Als een echte Carrie Bradshaw zit ik momenteel in mijn zetel achter een laptop een stukje te bloggen. De vaste pc heeft plaats moeten ruimen voor een nieuwe computer, en aangezien ik dat soort dingen aan Filip overlaat, zit ik nu met een portable opgescheept. Neig gerief hoor! Met groot scherm en volwaardig cijferklavier, maar het is toch wel effe wennen. Het typen, het niet vastgekluisterd zitten aan de bureautafel, de vertraagde internetverbinding (:-( ), de houding (ik zal moeten uitkijken voor extra nekklachten - zeer verraderlijk...)

Ik heb wat - intussen lichtjes verouderde - info mee te delen over Roos:
Metingsgegevens op 10 mei: 77 cm, 10.610kg en hoofdomtrek 48cm. Vandaag zal dat dus rond die waarden schommelen...
Er is ook veel gebeurd in Roos' "mentale" ontwikkeling. Tot enkele dagen geleden was ze eigenlijk heel slechtgezind. Veeeeeeel huilen, en dat bij elke gelegenheid - het was nooit goed. Wakker worden, huilen. Gaan slapen, huilen. Honger hebben, huilen. Eten op hebben, huilen. Oppakken, huilen. Neerzetten, huilen. Naar kribbe brengen, huilen. In park zetten, huilen. Uit park halen, huilen. Haar zin niet krijgen, huilen. Anyway, het is wel duidelijk wat ik bedoel, zeker?
Onderbroken nachten zullen waarschijnlijk aan de basis hebben gelegen van haar slechte humeur. En dat zou, volgens het boek Oei, ik groei!, te verklaren zijn door de groei van de hersenen die een volgende stap in haar ontwikkeling mogelijk maken. In concreto: die figuurlijke stap die naar letterlijke stappen leidt.
En heet van de naald in dat proces: ze staat! Ik heb het eerst vrijdag kunnen zien, maar dacht toen eigenlijk dat het een lucky shot was. Volgens welingelichte bronnen en ervaringsdeskundigen (aka mama's en oma's) zal het nu slechts een kwestie van tijd en boterhammen zijn om getuige te zijn van haar echte eerste stapjes. In elk geval, ze is flink aan het oefenen en laat bij iedere poging steeds meer durf zien. Kijk, mama, zonder handen!

2 comments:

Emma en Mona said...

Wij waren getuige en ze staat al heel goed. Van hurkpositie komt ze recht om haar evenwicht te zoeken. En fier dat ze is!
De onze hebben na een zeer leuke periode ook weer wat hangerige dagen. Zullen ze eindelijk leren praten?!?

Anonymous said...

Zeer herkenbaar. Mattias heeft de drie dagen voor zijn eerste stapjes hele nachten liggen wenen in zijn slaap. Voor mama en papa geen nachtrust dus ... Overdag was het al niet veel beter: moe en hangerig. Hij heeft zelfs koorts gehad 's nachts. En na zijn eerste pasjes was hij miraculeus genezen.
Hij kan het dus wel, maar doet het nog niet uit zichzelf. Van mama naar papa en terug is hij heel fier, maar alleen op pad durft hij nog niet.