Thursday, April 05, 2007

Hoffelijk

Vanmorgen reed ik naar het werk, en stak ter hoogte van de Zeebergbrug de straat over om langs het water te rijden. Ik zal maar ineens volledig zijn en toegeven dat ik aan het multitasken was. Ik was aan de telefoon (handsfree!!!) en mij ontbijt naar binnen aan het werken (mijn boterham had ik voor het manoeuvre even in mijn mond gepropt). Toen ik de straat indraaide kon een of andere ambetanterik het niet laten om te toeteren en zwaar te gesticuleren. Ik verstond er niet minder uit dan dat ik een stomme koe was die de verkeersregels aan haar laars lapte en in zijn weg reed. Terwijl dat NIET het geval was! Ik heb die vent niet de pas afgesneden (hij voelde het misschien wel zo aan...), ben niet door het rood gereden, heb in de verste verte geen mensen in gevaar gebracht. En toch moest hij van zijn oren maken.

Ik ben dan zo een onzeker geval dat ik me daar eventjes niet lekker over voel. Want misschien heb ik toch iets over het hoofd gezien in dat verkeer? Of heeft hij me door zijn getoeter behoed voor iets gevaarlijks en zou ik hem eigenlijk een dank-u-handje hebben moeten toewerpen? Ik weet het niet. Op het werk heb ik het ook nog even aangehaald, en mijn collega en ikzelf waren het er na kort overleg over ons gedrag in het verkeer over eens dat we hoffelijke chauffeurs zijn die o.a. voetgangers laten oversteken (zelfs al bevinden ze zich niet op het zebrapad!) en flink meedoen aan het ritsen.

Toeval of niet, laat het nu vandaag net de dag van de hoffelijkheid zijn... (zie onderstaand artikel)

Die vent van vanmorgen had het niet door, denk ik.




Uit : De Standaard

File voorbijsteken is ergernis nummer één

De tolerantie voor agressie in het verkeer ligt vrij hoog, leren de Responsible Young Drivers uit een enquête. Van onze redacteur Tom Ysebaert

De Responsible Young Drivers (RYD) houden vandaag een Dag van de Hoffelijkheid in het Verkeer. Naar aanleiding daarvan maakten ze de resultaten bekend van een enquête naar verkeersagressie bij meer dan 500 landgenoten.Dit is de top-vijf van de meest ergerlijke vormen van verkeersgedrag: 1. Bij druk verkeer een file voorbijsteken via de pechstrook. 2. Met de lichten knipperen of de grootlichten gebruiken. 3. Links aanhouden op de autoweg en op het allerlaatste moment uitvoegen. 4. Een vol kruispunt oprijden en de andere weggebruikers blokkeren. 5. Dubbel parkeren, zeker wanneer er vlakbij een andere parkeerplaats vrij is.Wat nauwelijks irriteert zijn, te traag vertrekken bij groen licht en te veel afstand houden.

Opvallend is ook dat schelden of obscene gebaren maken niet bovenaan staan. ,,Wij kennen geen scheldcultuur'', zegt Johan Chiers van de RYD, ,,dat is meer iets voor de Latijnse landen''.

De tolerantie van de Belgische bestuurder ligt hoog. 42 procent van de ondervraagden beweert niet geïrriteerd te worden door andere bestuurders, zelfs niet als ze geconfronteerd worden met verkeersagressie.Wie agressief door het verkeer gaat, blijkt ook vaak zelf te moeten incasseren. Zeven op de tien bestuurders die toegeven vaak baldadig gedrag vertoond te hebben, zijn zelf het slachtoffer geweest van verkeersagressie.Uit de enquête blijkt ook een verband tussen ongevallen en agressief rijgedrag. Bestuurders die minstens één ongeval hebben gehad de jongste drie jaar, vertonen meer agressief rijgedrag dan bestuurders die geen ongeval hebben meegemaakt.Een opmerkelijker verband is dat 56 procent van de ondervraagden die onlangs een ongeval hebben gehad, zegt het slachtoffer te zijn geweest van agressie in het verkeer gedurende het laatste jaar. Van wie geen ongeval heeft gehad, is dat maar 45 procent. De RYD kunnen op basis van de rondvraag niet nagaan welke van deze factoren oorzaak is en welke gevolg.Vandaag willen de RYD de weggebruikers sensibiliseren voor wat ze een onderschat probleem noemen. Vrijwilligers delen aan het Brusselse Montgomeryplein tussen 8 en 13 uur een hoffelijkheidscharter uit, samen met een stuk paaschocolade. Op een speciale website kan iedereen zelf testen of hij/zij een hoffelijke bestuurder is. http://www.hoffelijk.be/ www.ryd.be

1 comment:

Anonymous said...

Men neme op een "doordeweekse" vrijdagavond, de E40 richting kust rond 18.00h. Je staat ervan versteld wat daar allemaal "mogelijk" is. Je waant je precies in de Far West op zo'n moment.
Deze morgen nog gezien een serieuze "terreinwagen" met moeder vooraan vastgegespt, dochtertje van 3 a 4 jaar "los" tussen de 2 voorstoelen aan het spelen!!! En dat allemaal aan snelheden boven de 100km/h!!!